Darmowa dostawa od 50,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Jak wybrać odpowiednie progi zwalniające?

2024-10-28
Jak wybrać odpowiednie progi zwalniające?

Progi zwalniające są kluczowym elementem infrastruktury drogowej. Pomagają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych lub w strefach zamieszkania. Dla osób odpowiedzialnych za ich instalację, wybór odpowiedniego rodzaju progów zwalniających może być wyzwaniem, ponieważ dostępne są różne typy, materiały i wymiary. Dlatego w tym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na temat progów zwalniających, które ułatwią podjęcie decyzji o ich wyborze.

Jakie są rodzaje progów zwalniających? Który wybrać do konkretnych zastosowań?

Zanim zabierzesz się do zamówienia, musisz wiedzieć, że progi zwalniające można podzielić na kilka podstawowych rodzajów, w zależności od ich kształtu, materiału oraz specyfiki zastosowania. Do najpopularniejszych typów należą:

  1. klasyczne progi zwalniające – stosowane na drogach osiedlowych, parkingach oraz w miejscach, gdzie wymagana jest redukcja prędkości do minimum. Te progi zwalniające mają wyraźnie wyczuwalny kształt, co zmusza kierowców do znacznego zwolnienia;
  2. progi wyspowe – takie rodzaje progów zwalniających są szerokie i niskie modele, które pozwalają pojazdom o szerokich osiach (np. autobusom) przejeżdżać bez znacznego spowolnienia. Są one idealne na drogi o mieszanym ruchu, gdzie konieczne jest spowalnianie tylko samochodów osobowych;
  3. progi podłużne – dłuższe, mniej wyczuwalne dla pojazdów, ale skuteczne w ograniczaniu prędkości. Takie kształt progu zwalniającego wykorzystuje się je na drogach, gdzie wymagana jest płynna jazda przy jednoczesnym ograniczeniu prędkości.

Jeśli nie wiesz, jakie progi zwalniające wybrać, pamiętaj, że wiele zależy głównie od miejsca jego montażu. Na osiedlach mieszkaniowych najlepiej sprawdzą się klasyczne progi zwalniające gumowe, które są trwałe i skuteczne w spowalnianiu ruchu. Natomiast na drogach o wyższym natężeniu ruchu, szczególnie tych obsługujących transport publiczny, lepszym rozwiązaniem będą progi wyspowe lub podłużne.

Jakie przepisy regulują montaż progów zwalniających w Polsce?

Jeśli chcesz montować progi drogowe, musisz nie tylko dopasować ich odpowiedni rodzaj, lecz także znać przepisy regulujące progi zwalniające. To pozwoli Ci uniknąć kar za nieprawidłowe ustawienie obiektów czy też niespełnienie wszystkich norm.

W Polsce montaż progów zwalniających podlega regulacjom prawnym, które określają ich wymiary, umiejscowienie oraz warunki techniczne. Najważniejsze przepisy dotyczą m.in.:

  • minimalnej i maksymalnej wysokości progu (zwykle od 5 do 10 cm);
  • wymogu oznakowania pionowego i poziomego, aby kierowcy byli odpowiednio ostrzeżeni przed zbliżającym się progiem.

Montaż progów zwalniających w Polsce regulowany jest przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dotyczących znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego - Dziennik Ustaw Nr 220.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, progi zwalniające mogą być instalowane jedynie w obszarze zabudowanym na drogach lokalnych (L) i dojazdowych (D), a w wyjątkowych przypadkach na drogach zbiorczych (Z). Montaż na drogach krajowych i wojewódzkich jest zabroniony, podobnie jak na drogach, po których kursują autobusy komunikacji publicznej, z wyjątkiem specjalnych progów wyspowych​.

Jeśli chodzi o lokalizację, progi zwalniające nie mogą być umieszczone bliżej niż 30 metrów od przejścia dla pieszych i nie dalej niż 60 metrów od znaku "Stop" (B-20). Muszą również znajdować się co najmniej 40 metrów od skrzyżowań​.

Wniosek o montaż progów zwalniających można złożyć do zarządcy drogi, np. gminy lub miasta. Warto go dobrze uzasadnić, wskazując na zagrożenia wynikające z nadmiernej prędkości pojazdów na danym odcinku.

KategoriaWymaganie
Wysokość progu Minimalna: 5 cm, Maksymalna: 10 cm
Lokalizacja Tylko w obszarze zabudowanym, na drogach lokalnych (L) i dojazdowych (D). Wyjątki na drogach zbiorczych (Z). Montaż na drogach krajowych i wojewódzkich zabroniony.
Odległość od przejścia dla pieszych Minimalna odległość: 30 metrów
Odległość od znaku "Stop" (B-20) Maksymalna odległość: 60 metrów
Odległość od skrzyżowań Co najmniej 40 metrów od skrzyżowań
Oznakowanie Obowiązek oznakowania pionowego i poziomego, aby ostrzec kierowców przed progiem
Przepisy regulujące Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. - Dziennik Ustaw Nr 220

Jak dobrać wymiary progów zwalniających do rodzaju drogi?

Wymiary progów zwalniających powinny być starannie dobrane do charakterystyki danej drogi. Zbyt wysoki model może powodować dyskomfort w prowadzeniu pojazdu, podczas gdy zbyt niski nie spełni swojej funkcji. Kluczowe wymiary, takie jak wielkość progu zwalniającego oraz jego długość, zależą od kilku czynników:

  1. rodzaj drogi – na drogach o niskim natężeniu ruchu, jak osiedlowe ulice czy parkingi, dobrze sprawdzą się wyższe progi o krótszej długości, które zmuszają kierowców do znacznego spowolnienia. Na drogach o wyższym natężeniu zaleca się stosowanie dłuższych progów, które stopniowo ograniczają prędkość, minimalizując ryzyko uszkodzeń pojazdów;
  2. prędkość, jaką chcemy ograniczyć – im wyższa prędkość pojazdów, tym dłuższy powinien być próg, aby jego pokonanie było płynne i bezpieczne;
  3. rodzaj pojazdów – warto uwzględnić, jakie pojazdy będą najczęściej pokonywać dany próg. Dla autobusów czy ciężarówek warto zastosować niższe progi, które nie powodują gwałtownego hamowania.

Dobór odpowiednich wymiarów ma kluczowe znaczenie dla efektywności działania progu zwalniającego oraz komfortu jazdy.

Materiały stosowane w progach zwalniających – wady i zalety

Progi zwalniające produkowane są z różnych materiałów, co wpływa na ich trwałość, cenę oraz sposób montażu. Najpopularniejsze materiały to:

  1. guma – progi zwalniające gumowe są elastyczne, łatwe w montażu i stosunkowo tanie. Ich zaletą jest także odporność na zmienne warunki atmosferyczne, co czyni je popularnym wyborem na drogach osiedlowych oraz w strefach zamieszkania;
  2. beton – Wytrzymałe, ale trudne w montażu i droższe od gumowych odpowiedników. Są często stosowane na drogach o dużym natężeniu ruchu, gdzie trwałość i odporność na uszkodzenia są priorytetem;
  3. tworzywa sztuczne – Lekkie i tanie, jednak mniej wytrzymałe od progów gumowych i betonowych. Zwykle są stosowane jako rozwiązanie tymczasowe.

Dobór materiału zależy przede wszystkim od miejsca zastosowania progu oraz budżetu. Dla osiedli mieszkaniowych i parkingów najczęściej wybiera się progi zwalniające gumowe, natomiast na drogach o większym natężeniu ruchu lepiej sprawdzają się progi betonowe lub stalowe.

Koszt zakupu i instalacji progów zwalniających – analiza opłacalności

Koszt zakupu i montażu progów drogowych może znacznie się różnić w zależności od wybranego rodzaju modelu, materiału oraz specyfiki montażu. Średnia cena progów zwalniających zależy od:

  • materiału – progi gumowe są tańsze, natomiast betonowe i stalowe mogą kosztować kilkukrotnie więcej;
  • wielkości – większe progi wymagają większej ilości materiału i trudniejszego montażu, co zwiększa ich koszt;
  • kosztów montażu – zależą one od stopnia trudności instalacji. Progi gumowe są łatwe w montażu, podczas gdy betonowe wymagają bardziej zaawansowanych prac budowlanych.

Chociaż cena progów zwalniających może być istotnym czynnikiem, warto zwrócić uwagę na długoterminowe korzyści wynikające z inwestycji w progi wysokiej jakości. Przede wszystkim, poprawa bezpieczeństwa na drogach, a także mniejsze ryzyko wypadków, to efekty, które mogą przynieść oszczędności w dłuższej perspektywie.

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.89 / 5.00 82 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-11-07
Bardzo szybka realizacja, produkty zgodne z opisem.
2024-10-28
Zgodne z opisem. Polecam gorąco
pixelpixel